ABC superfoods, cz. IV

superfoods

Kolejna dawka super żywności w naszym ABC superfoods. Zaopatrz swoją spiżarnię w te produkty i korzystaj z dobrodziejstw superfoods każdego dnia! Przeczytaj w czym mogą Cię wspomóc te produkty.

Kasza jaglana

Królowa wśród kasz. Jeden z nielicznych produktów zbożowych o właściwościach zasadotwórczych (ta cecha jest bardzo korzystna dla naszych organizmów). Bogata jest w beta-karoten, witaminy z grupy B, żelazo, wapń, fosfor, potas i lecytynę. Zawiera także krzem. Dostarcza białka i węglowodanów złożonych. Natomiast nie zawiera glutenu! Jest nieoceniona podczas infekcji – lekko strawna, dostarcza wielu składników odżywczych, a także usuwa nadmiar śluzu z górnych dróg oddechowych. Jedz ją zamiast ziemniaków, poczujesz różnicę!

Kokosowy olej

Właściwości oleju kokosowego konkurują z tymi, które oferuje oliwa z oliwek, chociaż nie są one takie same. Stosowany nie tylko w kuchni, ale też przy zabiegach pielęgnacyjnych. Według badań stosowanie oleju kokosowego podnosi poziom „dobrego cholesterolu”. Zawiera kwas laurynowy, składnik mleka matki, który ma bakteriobójcze i wzmacniające odporność właściwości oraz kwas kaprylowy, stosowany często w walce z grzybicą. Spożywanie tego oleju odżywia i dostarcza energii potrzebnej do poprawnego funkcjonowania mózgu.

Więcej o właściwościach kosmetycznych oleju kokosowego przeczytasz tutaj.

Kokosowa woda

Popularność wody kokosowej jest związana z wysoka zawartością minerałów i elektrolitów. Woda ta świetnie sprawdza się do nawadniania organizmu – chętnie sięgają po nią sportowcy. Może zastąpić spożycie naturalnej wody wysiłku. Jednak nie należy spożywać jej w dużych ilościach, ponieważ zawiera cukier! Jedna szklanka z pewnością wystarczy.

Komosa ryżowa (quinoa)

„Superziarno przyszłości”. Komosa zawiera 18% białka więcej niż inne zboża. To najbogatsze źródło białka wśród popularnych roślin zbożowych. Komosa to bogactwo aminokwasów i charakteryzuje się wysoką zawartością pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń. Ma natomiast niski indeks glikemiczny oraz jest bogata w aminokwasy, które są budulcem mięśni i tkanek. Nie zawiera glutenu. Quinoa jest też bogata w błonnik. Jednak trzeba uważać – znajdują się w niej saponiny oraz lektyny, które mogą wywoływać podrażnienia w układzie pokarmowym.

Ksylitol

Słodzik, który jest świetną alternatywą dla białego cukru. Jest mało kaloryczny, przyjazny cukrzykom oraz nie ma złego wpływu na nasze zęby. Dentyści polecają jego stosowanie w walce z próchnicą. Na rynku dostępne są dwa rodzaje ksylitolu – produkowany z brzozy lub kolb kukurydzy.

Kurkuma

Kurkumina, zawarta w kurkumie, ma właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Spożywanie kurkumy wzmacnia odporność i łagodzi stany zapalne organizmu. Według badań przyprawa ta sprawdza się w walce z nowotworami, chorobą Alzhaimera, reumatyzmem oraz cukrzycą. To super superfoods!