ABC superfoods, cz. V

super produkty

Pogoda nas nie rozpieszcza, dlatego warto zadbać o dobrą dietę i dostarczanie swojemu organizmowi jak największej ilości cennych składników. Przeczytaj o kolejnych super produktach w naszym przewodniku ABC superfoods i dodaj sobie energii i zdrowia!

Miód

Popularny przede wszystkim w sezonie przeziębieniowym – miód (oraz niżej opisana pierzga i propolis) to produkt o niezwykłych właściwościach odżywczych i leczniczych. Miód jest bogaty w minerały, probiotyki, enzymy, antyoksydanty i inne dobroczynne substancje o rozległym działaniu m.in. antybakteryjnym, antywirusowym i przeciwgrzybiczym, dlatego nikogo nie dziwi fakt, że tak często wykorzystywany jest w walce z kaszlem i bólem gardła. Jednak należy pamiętać, by nie gotować miodu, ponieważ wysoka temperatura pozbawia go dużej części dobroczynnych składników.

Natka pietruszki

Jedna łyżka natki pietruszki może zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Nie tylko wzmacnia ona odporność, ale też wspomaga wchłanianie żelaza, którego jest bogatym źródłem. Natka jest niezbędnym składnikiem diety osób borykających się z anemią. Zawiera też beta-karoten, witaminy z grupy B i K, wapń, magnez, kwas foliowy, błonnik. A dzięki flawonoidom i chlorofilowi ma silne działanie antyoksydacyjne. Dlatego warto jeść jak najwięcej natki pietruszki, nie tylko jako dekoracji do dań. Z pietruszki można zrobić m.in. pesto, zdrowy zielony koktajl lub twarożek i dodawać (w dużych ilościach) do każdego posiłku!

Orzech włoski

Orzechy włoskie są najlepsze pod względem wartości odżywczych: mają najwięcej kwasów omega-3, są bogate w białko, błonnik, kwas foliowy, magnez i fosfor, są także źródłem antyoksydantów: selenu, polifenoli i witaminy E. Wykazują najwyższą zdolność antyutleniającą w porówananiu z innymi orzechami. Zawierają argininę (aminokwas chroniący przed zakrzepami). Mają dużą zawartość tłuszczu, ale nie tuczą! Według badań osoby jedzące regularnie orzechy włoskie, mają mniejsze ryzyko wzrostu masy ciała, ponieważ najprawdopodobniej orzechy włoskie przyspieszają spalanie kalorii. A zawarta w nich dawka błonnika, białka i tłuszczu zmniejsza apetyt.

Produkty pszczele – pierzga i propolis

Pierzga to pyłek kwiatowy zbierany przez pszczoły. Jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także dostarcza wszystkich niezbędnych aminokwasów. Zawiera też witaminy z grupy B, C, E, karotenoidy, lecytynę. Suszoną pierzgę można jeść bezpośrednio albo dodawać do napoi lub koktajli. Propolis natomiast wzmacnia odporność i działa jak antybiotyk.

Rokitnik

Czy wiecie, że rokitnik ma najwięcej witaminy C spośród wszystkich owoców?! Do tego jest bogaty w witaminę E, A oraz mikroelementy: fosfor, mangan, żelazo, krzem, bor, wapń, aminokwasy, a także w nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-3, -6, -7, -9. Owoce rokitnika charakteryzują się lekko cierpkim smakiem, ale są soczyste i aromatyczne. Z rokitnika można zrobić sok, przeciery i konfitury. Rokitnik działa wzmacniająco, stymuluje układ immunologiczny, a także uszczelnia naczynia krwionośne.

Be amazing!